hello
Jak już ogłosiliśmy wcześniej w aktualizacji 0.33 dojdą nowe Misje kontraktowe oraz zupełnie nowy pojazd-nagroda, czyli białoruski 2T Stalker – opancerzony wóz bojowy premium 8. poziomu. Wcześniej zapowiadaliśmy, że będzie on na poziomie 9., ale od tego czasu jego parametry uległy zmianie. Dzisiaj chcemy opowiedzieć o nim trochę więcej.
2T Stalker – czyli Prześladowca (nazwa pochodzi od jego roli i misji, w jakich uczestniczy, a nie od filmu Stalker czy też gier) to ciężki opancerzony wóz bojowy opracowany przez białoruską firmę Minotor-Servis. W założeniu był to własny, zamknięty projekt przeznaczony na eksport. Twórcy chcieli opracować pojazd opancerzony, który może samodzielnie działać za linią wroga i wykonywać misje zwiadowcze, jak i zaczepne.
W związku z tym skupiono się na niewykrywalności pojazdu, a jego wieżę wyposażono w wyborne systemy optyczne. Stalker dysponuje także potężnym uzbrojeniem – 30 mm działo automatyczne i dwie dwulufowe chowane wyrzutnie rakiet: PPK Ataka i Igla SAM. Pojazd otrzymał zupełnie nowy kadłub (zaprojektowany z myślą o niewykrywalności i chroniący również w pewnym zakresie przed wykrywaniem w podczerwieni), jednak w układzie napędowym wykorzystano wiele podzespołów z samobieżnego działa przeciwlotniczego 2S6M Tunguska.
Pierwsze informacje o projekcie pochodzą z roku 1999, a od roku 2001 dostępny był już prototyp, który zaprezentowano na targach IDEX 2001 w Abu Dhabi. Jednak nawet ten niezwykły projekt i zapewnienia rządu białoruskiego o zamówieniu 30 sztuk nie uratowały tego pojazdu, który nie znalazł finalnie nabywców i został ostatecznie wygaszony.
Jak już wspomnieliśmy wcześniej w Armored Warfare 2T Stalker będzie opancerzonym wozem bojowym premium 8 poziomu dostępnym jako nagroda za następny zestaw Misji kontraktowych. Zgodnie z opisem będzie to trudno wykrywalny pojazd, jak na swoje rozmiary, ale zanim przejdziemy dalej – ważna informacja. Nie ukończyliśmy jeszcze zmiany balansu pojazdów na poziomach 7-10, więc wszystkie te informacje to raczej wstępne dane, które mogą ulec zmianie. Najprawdopodobniej parametry pojazdu się zmienią, jednak poniższy opis powinien Wam dać pogląd na jego możliwości.
Zacznijmy więc od jego opancerzenia, a raczej jego braku, ponieważ Stalker, pomimo swoich znacznych rozmiarów i wagi (27 ton), wytrzyma ostrzał tylko z broni ręcznej. Pociski z dział automatycznych najprawdopodobniej spenetrują jego pancerz (o ile nie zrykoszetują). Pojazd nie zostanie wyposażony w twarde SOA, więc będzie on rzeczywiście bardzo delikatny.
Opancerzenie nie jest jednak najważniejszym aspektem tego wozu bojowego, a ciekawiej już prezentuje się jego siła ognia. Pojazd dysponuje działem automatycznym 30 mm i dwulufową wyrzutnią PPK Ataka zapewniającą penetrację na poziomie 850 mm (pociski z głowicą tandemową HEAT).
Na zrzutach ekranu jednak widać dwie podwójne wyrzutnie. O co więc chodzi? Jak już wspomnieliśmy, jedna z tych wyrzutni należy do systemu SAM o krótkim zasięgu. Problem jest taki, że w Armored Warfare nie ma samolotów. Więc początkowo chcieliśmy zastąpić wyrzutnię SAM kolejną wyrzutnią PPK Ataka, co pozwoliłoby na odpalenie czterech pocisków, zanim wymagane by było przeładowanie. Jednak po wielu dyskusjach zrozumieliśmy, że taka siła ognia w połączeniu z niewykrywalnością i mobilnością mogą być zbyt dewastującym połączeniem, dlatego też postanowiliśmy zostawić tylko jedną wyrzutnię PPK – tak jak jest w rzeczywistości. A jakie rozwiązanie wg Was by było najlepsze? Dajcie nam znać na kanale Discord!
Na zrzutach można zauważyć jeszcze jedną ciekawą rzecz: wyrzutnie są uniesione ponad kadłubem pojazdu. Pozwala to na ostrzał wroga za pomocą PPK, nawet kiedy cały pojazd jest ukryty za przeszkodą. Jednak dość trudno będzie to zrealizować, a obrażenia w czasie zadawane w ten sposób nie będą duże z powodu dłuższego czasu przeładowania rakiet.
Siłę ognia PPK będzie można zwiększyć modułem progresywnym pozwalającym szybciej wystrzelić kolejny pocisk rakietowy oraz skrócić czas przeładowania. Kolejny moduł progresywny pozwoli stosować lepsza amunicję do działa automatycznego, jednak ogólnie obrażenia zadawane przez to działo będą niższe niż w przypadku innych opancerzonych wozów bojowych lub niszczycieli czołgów (np. BMPT Mod.2000).
Więc jak do tej pory pojazd oferuje przeciętną siłę ognia i bardzo cienkie opancerzenie, ale teraz zacznie się robić ciekawie.
Po pierwsze – wóz ten jest niezwykle zwrotny i szybki. Przyspieszenie i obrót kadłuba będą naprawdę niesamowite, bo w końcu jest to pojazd zwiadowczy. Ponadto Stalker będzie trudny do wykrycia i będzie zapewniał fantastyczny zasięg widzenia. Jego podstawowy współczynnik kamuflażu będzie wynosił około 36%, a zasięg widzenia wynoszący ok. 430 metrów będzie można dodatkowo zwiększyć za pomocą aktywnej zdolności Radar. Ta zdolność zwiększy zasięg do nadzwyczajnej wartości 475 metrów, ale tylko kiedy pojazd będzie nieruchomy. Jednocześnie obniżeniu o 5% ulegnie współczynnik kamuflażu. Co więcej zdolność ta będzie dostępna tylko poprzez dodatkową progresję.
Podsumowując: mamy delikatny pojazd zwiadowczy (choć nie tak delikatny jak niektóre pojazdy 4-kołowe) z doskonałym kamuflażem, zasięgiem widzenia i mobilnością. Umożliwia on wykrywanie aktywne (jako pierwszy pojazd jadący w kolumnie i wykrywający wrogów oraz wycofujący się po namierzeniu ich) oraz pasywne (po znalezieniu dogodnego miejsca do zakamuflowania się pozwala wykrywać wrogów bez zwracania uwagi na siebie). W walce Stalker będzie atakował znienacka i neutralizował aktywnych zwiadowców wroga. Zdecydowanie nie zaleca się bezpośrednich starć z czołgami podstawowymi, ponieważ Stalker ani nie wytrzyma ostrzału tych pojazdów, ani nie zada im sensownych obrażeń.
Mamy nadzieję, że spodoba się Wam ten pojazd. ź: AW