PanzerNews - „Dziwadła” Hobarta: Innowacyjne rozwiązania pancerne, które określiły losy D-Day

„Dziwadła” Hobarta: Innowacyjne rozwiązania pancerne, które określiły losy D-Day

Konflikty zbrojne zazwyczaj stwarzają potrzebę szybkich innowacji, rozwoju i nowej technologii w wielu dziedzinach, co obrazują postępy w medycynie, emancypacja kobiet, rozwój lotnictwa, atomowej technologii itd.

„Dziwadła” Hobarta – alianckie pojazdy zaprojektowane i zaadaptowane przez generała brytyjskiej armii, Percy'ego Hobarta – są kolejnym tego przykładem. Te potężne maszyny wytoczyły się z alianckich okrętów i łodzi wyposażone we wszystko, co niezbędne, by zapewnić powodzenie inwazji we Francji. Jeśli jeszcze nie znacie tych dziwacznych rozwiązań – od wodoodpornych ekranów i śrub napędowych po miotacze ognia i mechanizmy do usuwania min – czeka Was ciekawa lektura.

Przyjrzeliśmy się czynnikom, które sprawiły, że te unikalne adaptacje pojazdów odegrały tak wielką rolę na plażach Normandii, począwszy od czerwca 1944 roku. Czytajcie dalej, by poznać więcej historycznych ciekawostek!

Krokodyl

Krokodyl, zmodyfikowana wersja czołgu Churchill

Ognista groza Oto przypuszczalnie najsławniejsza modyfikacja Churchill Mark IV i kolejnych – miotacz ognia „Crocodile”. Opancerzona przyczepka z mieszanką zapalającą podsycającą ogień, który mógł wystrzelić nawet na 80 metrów, co okazało się skutecznym rozwiązaniem w przypadku neutralizacji bunkrów, okopów i innych fortyfikacji.

Broń psychologiczna Był szeroko wykorzystywany przez Amerykanów i okazał się przerażającą psychologiczną bronią przeciwko niemieckim żołnierzom zaszytym w swoich bunkrach. Wiele zapisków sugeruje, że poddawali się, gdy tylko zobaczyli ziejącego ogniem Churchilla zmierzającego w ich kierunku. Niekiedy załoganci wystrzeliwali „mokrą strugę” lub „mokry strzał” paliwa, by ostrzec nieprzyjaciół i dać im szansę na poddanie się.

AVRE

AVRE (Assault Vehicle Royal Engineers), zmodyfikowana wersja czołgu Churchill

Przerażający moździerz OB W tej wersji AVRE (Assault Vehicle Royal Engineers) główne działo Churchilla zastąpiono moździerzem Petard kal. 290 mm, który strzelał pociskami OB o masie 18 kg na ponad 100 metrów. Ku przerażeniu załogi, trzeba go było ładować z zewnątrz, otwierając właz i wsuwając pocisk do tuby moździerza od strony kadłuba. Ochrzczony „latającym koszem na śmieci”, czołg ten sprawdził się w niszczeniu betonowych bunkrów i blokad drogowych podczas alianckiego natarcia.

Wariacje wariacji Na tych czołgach można było montować specjalistyczny sprzęt, co zaowocowało kilkoma pochodnymi wariacjami AVRE, w tym szpulowym Churchillem AVRE, o którym mowa poniżej.

Szpulowy rozkładacz dywanów

Wersja Szpulowy rozkładacz dywanów

The Bobbin Carpet Layer variation © IWM (H 37859)

Kładący ścieżkę Ten zaadaptowany AVRE Churchill został zmodyfikowany tak, by pokryć płachtą brezentu grząski piasek i inne rodzaje gruntu, które inaczej mogłyby nie wytrzymać masy opancerzonych pojazdów.

Utkana droga Tę modyfikację wyposażono w szpulę szerokiej na 3 metry tkaniny wzmocnionej stalowymi prętami, którą można było rozwinąć na długość ponad 100 metrów, by utworzyć tymczasową drogę.

Budowniczy mostów

Wersja Opancerzony nośnik rampy (ARK)

Wersja Mały dźwigar

Wersja z faszyną

Opancerzony nośnik rampy (ARK) Bezwieżowy czołg Churchill otrzymał rozkładane rampy po obu stronach, które umożliwiały innym pojazdom pokonywanie przeszkód, pełniąc rolę mostów.

Faszyna Faszyna – masywne wiązki drewnianych patyków i pęt chrustu – pomagała piechocie i pojazdom w przeprawach przez okopy i wyrwy w podłożu. Ten materiał wykorzystano podczas pierwszej wojny światowej, a niemal 30 lat później przywrócono go do użytku przed inwazją D-Day.

Budowniczy mostów Oficjalnie zwane „Small Box Girders”, te 9-metrowe mosty można było stawiać ponad okopami, wyrwami i rzekami, a także używać ich do pokonywania murów wysokich nawet na 4,5 metra. Często używano ich w połączeniu z faszyną, a ich rozłożenie zajmowało 30 sekund.

Podwójna cebula

Wersja Podwójna cebula

Załoga przygotowująca Podwójną cebulę do testów

Podwójna demolka Dwa (czasem więcej) ładunków wybuchowych montowano na metalowej ramie czołgu Churchill. Następnie ustawiano ramę obok betonowej ściany i kierowca czołgu detonował ładunki z bezpiecznej odległości.

Rozwalacz betonu Eksplozje miały na celu kruszyć betonowe stanowiska, przeszkody na plaży oraz wały morskie. Nie jest jasne, czy „Podwójne cebule” zastosowano podczas D-Day, ponieważ żołnierze nieszczególnie mieli ochotę znajdować się w ich pobliżu – biorąc pod uwagę, że nadlatujące pociski mogły przypadkowo aktywować ładunki wybuchowe.

Krab

Krab to zmodyfikowana wersja czołgu Sherman

Saper Pojazdy „Crab” były czołgami Sherman z zamontowanym trałem przeciwminowym, czyli obracającym się walcem z ciężkimi łańcuchami, które likwidowały miny, aby alianckie oddziały mogły bezpiecznie przekroczyć teren.

Wszechstronny wojownik Zachowano też działo kal. 75 mm, aby mogło strzelać, kiedy trał znajdował się w stanie spoczynku. Gdy trał pracował, działo od niego odsuwano, ale można je było przywrócić na właściwą pozycję i załadować, by udzielić wsparcia piechocie.

Pług z byczymi rogami „Bullhorn Plough” to wersja, która „orała” ziemię przed czołgiem, by wykopać miny lądowe.

Pływający Sherman

The DD Swimming Sherman variation © IWM MH 3660

Wersja Pływający Sherman

Pływająca adaptacja „Swimming Sherman” – M4A1 lub M4A4 – znany także jako Duplex Drive lub DD Tank – był czołgiem pływającym wykorzystanym na wszystkich pięciu plażach podczas D-Day. Czołg Sherman zmodyfikowano, montując na nim gumowy fartuch, by wypierał więcej wody, oraz śruby napędowe, dające podwójny napęd.

Uruchamiany z morza Wypuszczano go z okrętów desantowych kilka kilometrów od plaży , a czołg był w stanie unosić się na wodzie; gdy dotarł na ląd, zrzucał ekran i był od razu gotowy wspierać piechotę. Buffalo LVT (Landing Vehicle Tracked) był podobnym pływającym pojazdem, który także mógł efektywnie transportować żołnierzy, małe pojazdy i zaopatrzenie.

Buldożery: z pancerzem i Centaur

Wersja Opancerzony buldożer

Wersja Buldożer Centaur

Zaprojektowany, by torować drogę Te „dziwadła” miały za zadanie oczyszczać plaże z przeszkód i gruzu i zasypywały kratery bombowe oraz okopy przeciwczołgowe.

Dodatkowy pancerz Standardowy buldożer Caterpillar D7 otrzymał dodatkową metalową osłonę i pancerz, by chronić kierowcę i silnik.

O krok dalej Czołg Cromwell także rozłożono na części i zmodyfikowano, dając mu lemiesz. Ta dobrze opancerzona maszyna mogła dotrzymać tempa formacjom czołgowym i usuwać przeszkody w Belgii pod koniec roku 1944.

Kanałowe światło obronne

The Canal Defence Light (CDL) variation © IWM (H 41966)

The Canal Defence Light (CDL) variation © IWM (H 7563)

Sekretna broń Ta wersja oparta na AVRE/Grant celowo nosiła mylącą nazwę, by utajnić jej prawdziwe przeznaczenie. Wbrew jej nazwie, nie została zaprojektowana, by bronić kanałów. Zamiast tego, specjalnie zmodyfikowana wieża posiadała potężny reflektor wyposażony w lampę łukową, który miał na celu podświetlać pozycje wroga podczas nocnych walk.

Pośrednie sztuczne światło Być może nie wykorzystano tej maszyny podczas D-Day, ale później używano jej, by generować potężnej mocy sztuczne światło, które miało oślepiać niemieckie siły obronne.

Misje D-Day i promocje: Historyczne pojazdy i stylizacje

Dostępne od 6 czerwca 07:00 CEST do 13 czerwca 07:00 CEST (UTC +2)

Misje i nagrody Podejmijcie się misji związanych z D-Day na plażach Utah i Sword i zgarniajcie napisy i style, a w tym styl 2D Overlord! Kliknijcie pierwszy przycisk poniżej, by zobaczyć warunki misji i wszystkie stylizacje w pełni krasy.

Promocja upamiętniająca D-Day Rozszerzcie swoją kolekcję z trzema historycznymi pojazdami i trzema ekskluzywnymi stylami dostępnymi w Sklepie premium! Wybierzcie indywidualne pakiety lub zestawy D-Day ze zniżką, zawierające VIBretagne Panther , VIM4A3E8 Thunderbolt VII , VM10 RBFM i nie tylko!

MISJE I NAGRODY 

OFERTY W SKLEPIE PREMIUM


Mamy nadzieję, że podobała Wam się ta lekcja historii, Dowódcy! A teraz łapcie promocyjne oferty i ruszajcie wypełniać misje D-Day!

ź: WoT
Sekcja komentarzy
Loading comment form ...