PanzerNews - Historia morska na zdjęciach: niemiecki okręt podwodny U-505

Historia morska na zdjęciach: niemiecki okręt podwodny U-505

U-505 to niemiecki okręt podwodny z czasów II wojny światowej.

Wcielono go do służby w Kriegsmarine 26 sierpnia 1941 roku, odbył 12 rejsów bojowych i zatopił osiem okrętów, zanim przechwyciły go amerykańskie niszczyciele. Wydarzenie to miało ogromny wpływ na przebieg wojny — Alianci uzyskali dostęp do książek kodowych używanych w komunikacji pomiędzy niemieckimi okrętami podwodnymi.

Samolot Avenger krąży nad grupą abordażową, która ma wejść na pokład u-bota Kriegsmarine U-505.


Członkowie załogi USS Pillsbury (DE-133), którzy byli pierwszymi marynarzami, jacy weszli na pokład U-505, krótko po tym, jak opuściła go niemiecka załoga. Oto oni (od lewej do prawej): GM1/c Chester Mocarski; EM2/c William Riendeau; CMM George Jacobson; MOMM1/c Zenon Lukosivs; SM2/c Gordon Hohne; BM2/c Wayne Pickles, Jr.; RM2/c Stanley E. Wdowiak oraz TM2/c Arthur W. Knispel.


USS Pillsbury (DE-133) obok u-bota Kriegsmarine U-505. Mniej więcej w tym czasie niszczyciel został uszkodzony przez stery głębokości u-bota.


USS Guadalcanal (CVE-60) zbliża się do u-bota Kriegsmarine U-505, żeby wziąć na pokład linę holowniczą schwytanej jednostki.


Grupa abordażowa z USS Guadalcanal (CVE-60) schodzi na pokład U-505.

USS Guadalcanal (CVE-60) obok przechwyconego U-505. Członkowie grupy abordażowej stojący na niemieckim rajderze.


Kapitan Daniel V. Gallery, U.S. Navy, dowódca USS Guadalcanal (CVE-60) na kiosku schwytanego U-505. Warto zwrócić uwagę na nieoficjalny napis na kiosku: „Can do Junior”, co w mowie potocznej jest odpowiedzią na nieprzyjemne zadanie, oznaczającą „zajmiemy się tym”.


U-505 z zawieszoną amerykańską flagą, po jego przejęciu 4 czerwca 1944 roku na Atlantyku.

Widok z rufy USS Guadalcanal (CVE-60) na przejęty u-bot U-505 Kriegsmarine; Guadalcanal holuje zajęty okręt 6 czerwca 1944 roku.


Samolot Avenger z opuszczonymi klapami podchodzi do lądowania na pokładzie USS Guadalcanal (CVE-60), holującego w tym czasie U-505. Lotniskowiec eskortowy przez wiele dni utrzymywał wszystkie operacje powietrzne, pomimo tego, że jednocześnie holował schwytanego niemieckiego u-bota.


USS Abnaki (ATF-96) holuje u-bota Kriegsmarine U-505 po przechwyceniu go przez grupę ekspedycyjną utworzoną pod dowództwem USS Guadalcanal (CVE-60).


Jeńcy wojenni, byli członkowie załogi u-bota, opalają się na pokładzie lotniczym USS Guadalcanal (CVE-60), gdy lotniskowiec kieruje się do Stanów Zjednoczonych z U-505 na holu. Przednia winda została opuszczona, żeby stworzyć prowizoryczne zamknięcie dla jeńców.


Przejęty u-bot Kriegsmarine U-505 wpływa do Chicago w Illinois, gdzie kończy się jego podróż i rozpoczyna kariera okrętu muzeum należącego do Chicago Musem of Science and Industry.


U-505 na wystawie jako okręt muzeum przy Chicago Museum of Science and Industry.

Wszystkie zdjęcia udostępnione zostały przez archiwum zdjęć U.S. Naval Institute. Szukacie więcej ekscytujących zdjęć związanych z historią marynarki? Skorzystajcie z archiwum online dostępnego tutaj.

ź: WoWs
Sekcja komentarzy
Loading comment form ...