hello
Typ 75 155 mm jest japońską samobieżną haubicą, opracowaną na początku lat 70. dla JGSDF. Do dnia dzisiejszego jest wykorzystywana jako jedna z głównych japońskich mobilnych jednostek artyleryjskich, a Typ 75 155 mm wkrótce stanie się dostępny dla wszystkich japońskich czołgistów także w War Thunder, już zaraz po po przybyciu do gry wraz z aktualizacją 1.91!
Historia Rozwój samobieżnej haubicy Typu 75 rozpoczął się pod koniec lat 60. ubiegłego wieku, kiedy to Japonia poszukiwała mobilnej samobieżnej jednostki artyleryjskiej obok dział samobieżnych mniejszego kalibru. W rezultacie powstały odpowiednio Typ 75 i Typ 74.
Konstrukcja Typu 75 w dużej mierze opierała się na istniejących modelach 74 i 73, dzieląc z nimi wiele komponentów, a nawet linii montażowych, a wszystko to w celu zmniejszenia kosztów i oszczędności zasobów. Prace rozwojowe zostały podzielone między dwie japońskie firmy: Mitsubishi Heavy Industries opracowało podwozie, podczas gdy Japan Steel Works zajęło się konstrukcją wieży i armaty.
Dwa prototypy były gotowe na początku lat 70., a różniły się jedynie rodzajem zastosowanego mechanizmu ładującego. Próby tych prototypów przeprowadzono w latach 1973-1974. W październiku 1975 roku, na podstawie wyników testów, prototyp z bębnowym mechanizmem automatycznego ładowania armaty został wybrany do produkcji seryjnej.
Produkcja Typu 75 rozpoczęła się w 1975 roku i trwała do 1988 roku, kiedy to zbudowano wszystkie początkowo zamówione 201 sztuk. Mimo, że Typ 75 jest nadal w czynnej służbie w JGSDF, liczba aktywnie wykorzystywanych pojazdów maleje, ponieważ Typ 75 jest stopniowo wycofywany i zastępowany przez samobieżną haubicę Typu 99 z działem kalibru 155 mm.
Typ 75 nie brał jeszcze udziału w żadnych operacjach bojowych i do tej pory był obsługiwany wyłącznie przez JGSDF.
W War Thunder Typ 75 155 mm będzie nowym działem samobieżnym, który pojawi się w grze w następnej dużej aktualizacji i będzie dostępne dla wszystkich czołgistów w V erze japońskiego drzewka sił lądowych. Łącząc niszczycielską moc potężnej haubicy kalibru 155 mm z dużą szybkostrzelnością i mobilnym podwoziem, Typ 75 155 mm na pewno szybko znajdzie entuzjastów wśród dowódców pojazdów, którzy lubią zwinne lekkie maszyny, a jednocześnie z pewnością uwiedzie miłośników ogromnych dział.
Największą i najbardziej zauważalną cechą Typu 75 jest oczywiście wyposażenie pojazdu w haubicę NSJ L30 kalibru 155 mm, zamontowaną w obrotowej wieży. Oferując balistykę podobną do tej, którą można znaleźć w innych armatach tego kalibru w grze, najskuteczniejszymi pociskami z pewnością będą burzące M107. Tę amunicję nasi gracze znają już z Lorraine 155 Mle.50 lub T30. Mimo, że nie oferuje największej ilości materiału wybuchowego w porównaniu z podobnymi pociskami w grze, M107 z 6,86 kg masy wybuchowej nadal jest w stanie wyrządzić ogromne uszkodzenia swoim celom, o ile nie zniszczy ich doszczętnie jednym trafieniem.
Oprócz wysoce niszczycielskiej broni warto wspomnieć, że Typ 75 155 mm wyposażony jest również w automatyczny mechanizm ładowania bębna z amunicją. W rezultacie pojazd ma tylko stały 10-sekundowy czas przeładowania. Dzięki tej funkcji, Typ 75 155 mm jest również pierwszym działem samobieżnym w grze, w którym przeładowanie działa o tak dużym kalibrze zajmuje tak mało czasu.
Jednakże, podczas gdy Typ 75 może z pewnością częściej niż inne porównywalne haubice niszczyć swoich adwersarzy jednym strzałem, to i sam może paść celem wrażych pocisków. Będzie to miało opłakane konsekwencje, co wynika głównie z cienkiego opancerzonego kadłuba i wieży, z grubością pancerza dochodzącą tylko do 30 mm, a w niektórych mniej opancerzonych miejscach sięgającej grubością ledwo 25 mm.
W rezultacie dowódcy japońskiego pojazdu będą musieli w większym stopniu polegać na dobrej mobilności pojazdu, aby nie dopuścić do szybkiego zniszczenia jednostki. Na szczęście Typ 75 155 mm może osiągać na drogach prędkość maksymalną 47 km/h, a dzięki silnikowi wysokoprężnemu o mocy 450 KM rozwija 16 km/h na wstecznym biegu.
ź: WT