hello
Jak już wiecie, w World of Warships uwielbiamy HUCZNE obchody Księżycowego Nowego Roku! Pomyśleliśmy więc sobie „co robi więcej huku niż pancernik?” Powitajcie Sun Yat-Sen — najnowszego członka małego i ekskluzywnego klubu największych okrętów Azji Wschodniej. Wiecie już, jak to jest: oglądacie nasz film, poznajecie historię i rozgrywkę tym chińskim pancernikiem, a na końcu bierzecie udział w losowaniu zestawu admiralskiego Sun Yat-Sen!
W 1946 roku radzieckie Ministerstwo Okrętownictwa i Marynarki Wojennej stanęło przed trudną decyzją dotyczącą losów pancernika Sowietskij Sojuz. Prace konstrukcyjne nad okrętem wstrzymano, gdy Związek Radziecki włączył się do II wojny światowej i to, co zbudowano, a co nie zostało rozebrane w trakcie brutalnego oblężenia Leningradu, po wojnie nadal można było znaleźć na pochylni w Stoczni 189 — niemal dekadę od położenia stępki. Komisja rozważała dwie możliwości: rozmontować okręt albo dokończyć budowę zgodnie z poprawionym projektem. Ostatecznie wybrano to pierwsze rozwiązanie, ze względu na niepewną wartość pancerników w powojennej doktrynie morskiej, a także z powodu astronomicznych kosztów. Okręt rozmontowano więc w 1948 roku.
Ale co, gdyby decyzja była inna? W drugiej opcji okręt zostałby przeprojektowany na „mały” pancernik z 1951 roku — stanowiąc alternatywę dla „dużego” projektu powojennego pancernika, reprezentowanego w grze przez okręt Kremlin. Byłby uzbrojony w dwudziałowe wieże baterii głównej z działami kal. 457 mm. Bateria dodatkowa składałaby się z dział uniwersalnych kal. 152 mm BL-115, podobnych do tych, jakie znacie z krążownika Oczakow. Uzbrojenie przeciwlotnicze składałoby się z trzydzieści dwóch dział kal. 57 mm w podwójnych i poczwórnych stanowiskach ZIF.
W World of Warships wyobraziliśmy sobie alternatywną wersję tego pancernika, która byłaby przekazana przez ZSRR do Chin w okresie dobrych relacji między tymi dwoma krajami w latach 50 XX w. Okręt mógłby zostać nazwany na cześć Sun Yat-Sen — często nazywanego honorowym tytułem „Ojca narodu” w Chinach.