hello
Ci nieuchwytni i ostrożni łowcy potrafią skryć się pod powierzchnię wody i zaatakować swojego przeciwnika, pozostając w zanurzeniu. Ich rozpoznawczym uzbrojeniem są torpedy z naprowadzaniem akustycznym.
Amerykańskie i niemieckie, możliwe do zbadania okręty podwodne będą pierwszymi pełnoprawnymi reprezentantami tej klasy, które wypłyną (lub zanurzą się!) w grze. Czytajcie dalej, by dowiedzieć się, jak zdobyć te okręty podwodne we wczesnym dostępie, a także jak skutecznie kierować jednostkami nowej klasy oraz co zrobić, by przeciwstawić się tym łowcom, będąc u sterów okrętów innych klas.
Po przeanalizowaniu wyników testów okrętów podwodnych w bitwach losowych, zdecydowaliśmy się zwiększyć ich przychody kredytów i PD w bitwach, by dostosować je pod tym względem do jednostek innych klas.
Niemieckie i amerykańskie okręty podwodne VI i VIII poziomu nieuchronnie zmierzają do wczesnego dostępu. Będziecie mogli je zdobyć z kolejno dostępnych zestawów w Zbrojowni. Dostępne będą dwa rodzaje kolejno dostępnych zestawów:
Zestawy okrętów podwodnych będą dostępne za nowy zasób tymczasowy — żetony podwodne. Łącznie możecie zdobyć:
Liczba żetonów podwodnych, jakie otrzymacie za udział w Wyzwaniach osobistych i wymianę żetonów społeczności będzie wystarczająca, by zdobyć okręty podwodne VI i VIII poziomu jednej z nacji lub by zdobyć okręty podwodne VI poziomu obu nacji.
Zestawy z pakietami premii dla okrętów podwodnych VIII poziomu, a także naszywkami i flagami, będzie można kupić w zamian za dublony.
Oprócz żetonów podwodnych, dostępne za dublony zestawy losowe będą również zawierać VIII I-56 i VIII S-189, stały kamuflaż Nowa Fundlandia dla VIII U-190 i stały kamuflaż Atol Johnston dla VIII Salmon, pakiet premii dla X U-2501 i X Balao oraz inne nagrody. W aktualizacji 0.11.9 okręty I-56 i S-189 będą dostępne tylko w zestawach losowych. Te jednostki pojawią się w Zbrojowni na stałe po wprowadzeniu jednej z pierwszych aktualizacji w 2023 roku.
Przez kilka aktualizacji po wprowadzeniu w aktualizacji 0.11.9 nie planujemy wprowadzać żadnych znaczących zmian w rozgrywce okrętami podwodnymi, ich ustawieniach i sposobach, w jakie oddziałują na inne klasy okrętów, o ile nie będzie nagłej potrzeby, by tak zrobić. Pozwoli to na łatwiejsze wdrożenie nowej klasy okrętów i da graczom szansę na oswojenie się z nimi. W międzyczasie będziemy w stanie zebrać jak najbardziej aktualne i dokładne statystyki do naszych analiz. Małe zmiany balansu będą jednak dokonywane, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Amerykańskie i niemieckie okręty podwodne VI, VIII i X poziomu będą dostępne do zbadania po wprowadzeniu aktualizacji 0.11.10.
Gracze będą mogli przetestować nową klasę okrętów w nowej operacji Wilcze stado. Zainspirowana jest prawdziwymi wydarzeniami z II wojny światowej, gdy okręty podwodne aktywnie polowały na konwoje.
Gracze powalczą siedmiu na siedmiu za sterami okrętów podwodnych VI i VIII poziomu. Waszym celem jest przełamanie linii eskortujących okrętów wojennych i zniszczenie okrętów transportowych, zanim te zdołają dotrzeć do swojego celu i spotkać się ze swym wsparciem.
Operacja Wilcze stado będzie dostępna dla graczy w dywizjonach podczas aktualizacji 0.11.9. Dwa tygodnie po wprowadzeniu aktualizacji 0.11.9 stanie się ona dostępna jako operacja tygodnia i pozostanie otwarta dla wszystkich graczy do zakończenia aktualizacji. Robimy tak, by upewnić się, że gracze, którzy zdobyli żetony podwodne tylko w Wyzwaniach osobistych, będą mieli czas na zdobycie swoich pierwszych okrętów podwodnych z kolejno dostępnych zestawów przed początkiem operacji.
Więcej szczegółów o nowej operacji podrzucimy w późniejszym terminie.
Torpedy są głównym uzbrojeniem okrętów podwodnych. Większość okrętów podwodnych jest uzbrojona w dwa rodzaje torped — akustyczne i alternatywne na poziomach VIII i X.
Torpedy akustyczne mogą naprowadzać się na cel. Aby oznaczyć cel naprowadzania, musicie najpierw skutecznie trafić go impulsami sonaru. Impuls podświetla sektor na okręcie, na który naprowadzane będą torpedy, lecz pamiętajcie, że efekt ten jest ograniczony czasowo. Trafienie podświetlonego sektora okrętu kolejnym impulsem sonaru wydłuża czas trwania efektu i zwiększa skuteczność naprowadzania torped. Jeśli impuls sonaru trafi część okrętu, która nie jest podświetlona, znacznik z poprzedniego trafienia impulsu sonaru zostanie po prostu przeniesiony na nowy fragment.
Jednocześnie możecie trafić kilka okrętów impulsami sonaru, lecz jedynie ostatni podświetlony sektor będzie aktywny. Cel z aktywnym sektorem stanowi priorytet, a sam sektor zostanie oznaczony specjalnym symbolem.
Wszystkie wystrzelone przez Was torpedy akustyczne będą naprowadzać się na ten sektor. Torpedy pamiętają swój cel i nie ulega on zmianie, bez względu na to, czy trafiliście inny okręt impulsem sonaru po ich wystrzeleniu. Jeśli na okręcie w momencie wystrzelenia torped nie ma aktywnego sektora, nie będą się one naprowadzać, aż do momentu zaznaczenia celu priorytetowego.
Podświetlony impulsem sektor jest niwelowany, gdy efekt impulsu dobiega końca lub oznaczony okręt użyje Grupy naprawczo-ratunkowej. Jednak Wasze torpedy będą nadal pamiętać ten cel. Jeśli uda Wam się ponownie oznaczyć cel impulsem sonaru, Wasze torpedy wznowią naprowadzanie się na niego. Jeśli nie chcecie wystrzeliwać torped w cel z aktywnym sektorem naprowadzania, możecie go zresetować za pomocą przycisku G.
Co do zasady torpedy akustyczne zadają małe uszkodzenia i mają niewielkie szanse na spowodowanie zalania. Są skuteczniejsze przeciw zwrotnym i lżej opancerzonym celom. Pamiętajcie jednak, że manewrujące okręty są trudniejsze do trafienia impulsem sonaru.
Alternatywne torpedy są podobne do standardowych i w ogóle się nie naprowadzają, nawet pionowo. W ich przypadku nie ma potrzeby korzystania z impulsów sonaru, więc możecie je wystrzeliwać, nie ujawniając swojej pozycji przeciwnikowi. Ten typ torped jest jednak łatwiejszy do uniknięcia w porównaniu do pocisków akustycznych. Można je wystrzeliwać jedynie z powierzchni i głębokości peryskopowej.
W porównaniu do torped akustycznych torpedy alternatywne zadają zwiększone uszkodzenia i są najskuteczniejsze przeciw dużym, opancerzonym celom.
Wyrzutnie torped zamontowane na okrętach podwodnych przeładowują się w inny sposób niż te na okrętach nawodnych. Liczba torped, które można jednocześnie przeładować, zależy od liczby dostępnych ładowniczych. Różne wyrzutnie torped umieszczone na dziobie lub rufie mogą mieć różną liczbę przypisanych do nich ładowniczych.
Oprócz torped część okrętów podwodnych jest również uzbrojonych w artyl I Erie. VI Cachalot, VI U-69 i VIII Salmon mają zamontowane jedno działo uzbrojenia dodatkowego. Japoński okręt podwodny premium VIII I-56, dostępny z zestawów losowych za dublony, jest uzbrojony w działo baterii głównej kal. 140 mm, które możecie bezpośrednio kontrolować. Artyleria wszystkich okrętów podwodnych używa pocisków PPO.
Dla okrętów podwodnych wyszczególnia się trzy pozycje. Możecie przełączać się pomiędzy nimi, używając przycisków C i F:
Zdolność zanurzenia stanowi ograniczenie ilości czasu, jaki okręt podwodny może przebywać na poziomach innych niż powierzchniowy. Zdolność ta stopniowo się wyczerpuje, gdy okręt podwodny pozostaje zanurzony. Jeśli zdolność zanurzania okrętu podwodnego zostanie całkowicie wyczerpana, ten automatycznie się wynurzy.
Pamiętajcie, że emisja impulsów pomoże przeciwnikowi określić położenie Waszego okrętu podwodnego — efekt ruchu impulsu będzie wyświetlany na wodzie, a efekt użycia sonaru będzie wyświetlany nad okrętem podwodnym. Mając to na uwadze, powinniście uważnie oceniać sytuację wokół siebie, zanim wyemitujecie impuls sonaru, o ile chcecie uniknąć wykrycia.
Okręty podwodne wykazują skuteczność przeciw wszystkim klasom okrętów, lecz są niezwykle bezbronne po wykryciu. Podczas atakowania powinniście być ostrożni — nieustannie oceniajcie sytuację wokół siebie i monitorujcie swoją zdolność zanurzenia.
Bądźcie świadomi, że emitowanie impulsów, a także uszkodzenia powodujące wycieki paliwa, mogą ujawnić Waszą pozycję. Wycieki paliwa pojawiają się na wodzie, gdy zanurzony okręt podwodny zostanie trafiony lub jego moduły są uszkodzone. Wycieki paliwa można naprawić za pomocą Grupy naprawczo-ratunkowej. Zostaną one również zneutralizowane podczas przebywania na powierzchni, o ile nie występują przypadki pożaru lub zalania na okręcie podwodnym.
Okręty podwodne są wyposażone w ograniczoną liczbę ładunków Grupy naprawczo-ratunkowej. Ten sprzęt może zostać użyty do uporania się z pożarem i zalaniem, naprawy uszkodzonych modułów i pozbycia się wycieku paliwa.
W celu wykrywania okrętów nawodnych i podwodnych przeciwnika, większość okrętów podwodnych (z wyjątkiem VIII I-56) jest wyposażonych w Hydrolokator i Detektor okrętów podwodnych o nieograniczonej liczbie ładunków:
Amerykańskie okręty podwodne są również wyposażone w sprzęt eksploatacyjny Wzmocnione przekładnie steru. Sprzęt skraca czas przestawiania steru głębokości i umożliwia okrętowi podwodnemu szybszą zmianę głębokości zanurzenia. Niemieckie okręty podwodne mają dostęp do sprzętu Rezerwowa jednostka akumulatorowa, który tymczasowo zatrzymuje wyczerpywanie zdolności zanurzania i ładowanie podczas przebywania na powierzchni.
Wiele niszczycieli i niektóre krążowniki lekkie posiadają bomby głębinowe, które mogą trafiać w okręty podwodne, grasujące w głębinach. Aby skutecznie trafić okręt podwodny, będziecie musieli zbliżyć się do niego tak bardzo, jak to możliwe, ponieważ uszkodzenia od bomb głębinowych zmniejszają się w zależności od odległości od okrętu podwodnego.
Pozostałe krążowniki i wszystkie pancerniki (z wyjątkiem holenderskich krążowników i okrętów hybrydowych) są wyposażone w atak lotniczy bombami głębinowymi. To uzbrojenie pozwoli Wam na wezwanie lotnictwa, które zrzuci bomby głębinowe na określony obszar po upływie odpowiedniego czasu. Te bomby mają 100% szans na wywołanie zalania. Na okręcie podwodnym może dojść jednak tylko do jednego przypadku zalania. Lotniskowce również są wyposażone w atak lotniczy bombami głębinowymi, który aktywuje się automatycznie, gdy okręt podwodny lub ślady jego obecności, jak plamy oleju na wodzie lub skutek użycia sonaru, zostaną wykryte w zasięgu działania uzbrojenia.
Oprócz bomb głębinowych i ataku lotniczego bombami głębinowymi inne rodzaje uzbrojenia również przydadzą się podczas walki z okrętami podwodnymi. Okręty podwodne, które są wynurzone bądź znajdują się na głębokości peryskopowej, mogą zostać trafione pociskami, torpedami wystrzelonymi przez samoloty i z okrętów, bombami, rakietami oraz poprzez taranowanie. Wszystkie pociski mogą zadać uszkodzenia okrętom podwodnym, nawet jeśli nie trafią go bezpośrednio, a spadną w jego pobliżu. Pociski odłamkowo-burzące sprawują się jednak najlepiej przeciwko okrętom podwodnym, a to dzięki dużemu obszarowi uszkodzeń odłamkami.
Impulsy emitowane przez okręty podwodne przeciwnika są wyświetlane Waszemu okrętowi oraz sojusznikom. Efekt użycia sonaru pojawia się na wodzie nad okrętem podwodnym. Efekty te pozwolą Wam określić przybliżoną lokalizację okrętu i przeprowadzić skuteczniejszy atak.
Gdy impuls sonaru trafi w okręt, podświetli się sektor trafienia, a znacznik zacznie pokazywać kierunek, z którego wyemitowano impuls. Okręty mogą zniwelować sektory trafione impulsem po skorzystaniu z Grupy naprawczo-ratunkowej. Nowo podświetlone sektory nie mogą pojawić się na okręcie, gdy sprzęt eksploatacyjny wciąż działa. Nadchodzące torpedy przestaną naprowadzać się na Wasz okręt, lecz nadal będą płynąć na wprost, więc nie ustawajcie w manewrowaniu.
Nie powinniście natychmiast niwelować sektora trafionego przez impuls sonaru. Torpedy akustyczne mają wysoką wykrywalność, więc należy poczekać na ich pojawienie się i zniwelować sektor, gdy, nie znajdują się zbyt daleko od okrętu. W innym wypadku czas trwania Grupy naprawczo-ratunkowej dobiegnie końca, okręt podwodny będzie miał czas, by ponownie trafić Wasz okręt impulsem i po raz drugi aktywować naprowadzanie.
Powinniście również pamiętać, że nawet bez anulowania namierzenia sektora z pomocą Grupy naprawczo-ratunkowej, torpedy naprowadzane akustycznie przestają się nakierowywać na cel, gdy znajdą się w odpowiedniej od niego odległości. Po osiągnięciu tej wartości płyną prosto. Jeśli zmienicie prędkość lub kurs w odpowiednim momencie, nadciągające torpedy również mogą Was ominąć.
Odległość, w jakiej torpedy przestają się naprowadzać na cel, zależy od klasy obranego za cel okrętu, a także od liczby impulsów sonaru, które trafiły sektor. Średnio waha się ona od kilkuset metrów przy naprowadzaniu na niszczyciele i okręty podwodne do 1,5-2 kilometrów przy naprowadzaniu na pancerniki.
Jeśli okręt podwodny zostanie trafiony na głębokości peryskopowej lub maksymalnej, na powierzchni wody pojawi się wyciek paliwa. Wycieki te pomogą okrętom nawodnym określić pozycje i ruchy okrętów podwodnych.
Możecie wykryć okręt podwodny wykorzystując sprzęty Sonda hydroakustyczna i Radar dozorowania:
Pamiętajcie, że okręt podwodny może przebywać pod wodą jedynie określony czas ze względu na ograniczoną zdolność zanurzania — prędzej czy później będzie musiał wypłynąć na powierzchnię. Dodatkowo na okręty podwodne na powierzchni i głębokości peryskopowej działa umiejętność Radiolokacja. Będzie ona pomocna dla niszczycieli i krążowników polujących na okręty podwodne w określeniu przybliżonego położenia tych jednostek.
Mówiąc o głównych zasadach gry jako i przeciwko okrętom podwodnym, należy wspomnieć więcej o cechach pierwszych reprezentantów nowej klasy okrętów w grze!
Amerykańskie okręty podwodneW związku z pojawieniem się nowej klasy okrętów, będziecie mogli za darmo zresetować umiejętności dowódców i zdemontować ulepszenia podczas pierwszych 2 tygodni aktualizacji 0.11.9.
Jeśli macie dużą liczbę dowódców i chcecie zresetować wszystkie ich umiejętności jednocześnie, możecie użyć do tego funkcji automatycznego resetu umiejętności.
Możecie całkowicie zresetować umiejętności wszystkich swoich dowódców tylko raz podczas pierwszych 2 tygodni aktualizacji 0.11.9. To wycieczka w jedną stronę — nie można tego cofnąć. Gdy tego dokonacie, będziecie mogli rozdysponować punkty umiejętności dowódcy wyłącznie ręcznie.
Po zresetowaniu umiejętności swoich dowódców nie zapomnijcie rozdysponować tychże punktów ponownie, zanim wejdziecie do bitwy.
Aby automatycznie zresetować za darmo umiejętności wszystkich Waszych dowódców, kliknijcie poniższy przycisk. Umiejętności Waszych dowódców zostaną zresetowane w ciągu 24 godzin.
Tylko pamiętajcie — jak już tego dokonacie, nie możecie tego cofnąć!
Zresetuj umiejętności wszystkich dowódców przez stronę WoWs
ź: WoWs